Otomotiv devi Toyota, Ağustos ayında Japonya’daki elektrikli araç (EV) satış rakamıyla herkesi şaşırttı. Lüks markası Lexus dahil, yalnızca 18 adet elektrikli araç satışı gerçekleştirdi. Küresel çapta yaklaşık 17.000 EV satışı yapan Toyota için, bu rakam adeta bir soru işareti yarattı. Peki, Toyota’nın kendi evi olan Japonya’da EV satışları neden bu denli düştü? İşte detaylar.
Japonya, elektrikli araçlarda geri kaldı
Toyota, Ağustos ayında sattığı 17.000 EV’nin 17.038 adedini Avrupa, Çin ve Kuzey Amerika gibi denizaşırı pazarlarda satmayı başardı. Hatta şirket, 2025 yılının ilk dokuz ayında dünya genelinde 117.031 bataryalı elektrikli araç (BEV) satışı yaparak, 2024 yılındaki yaklaşık 140.000 adetlik toplam satış rakamını geçme yolunda ilerliyor.

Ancak Japonya’daki manzara bambaşka. Toyota ve Lexus, bu yılın ilk sekiz ayında toplamda yalnızca 469 EV satışı gerçekleştirdi. Bu sayı, şirketin 2024 yılının tamamında sattığı 2.038 adetlik rakamın oldukça gerisinde.
Bu durum, yalnızca Toyota’ya özgü değil. Japonya, hükümet desteğinin eksikliği ve tüketicilere sunulan sınırlı EV seçenekleri nedeniyle, Çin ve diğer büyük pazarlara kıyasla elektrikli araç dönüşümünde ciddi bir yavaşlık yaşıyor. Tüketiciler, EV’ler yerine gazla çalışan hibrit modellere yönelmeyi sürdürüyor.
Küresel çapta hızlı büyümesiyle tanınan Çinli otomotiv devi BYD bile Japonya pazarında istediği ivmeyi yakalayamadı. Ocak 2023’te ilk aracını piyasaya süren BYD, bu yılın Haziran ayına kadar sadece 5.300 araç satışı yapabildi.
Bloomberg’in raporuna göre BYD, satışları canlandırmak için araçlarında 1 milyon Yen’e (yaklaşık 6.700$) varan indirimler sunmaya başladı. Hükümet sübvansiyonlarıyla birleştiğinde, bu indirimler araç fiyatlarını %50’ye kadar düşürüyor. Bu durum, Japon tüketicilerin EV fiyatlarına karşı ne kadar hassas olduğunu gösteriyor.
Japonya pazarının EV’lere olan mesafeli duruşunun aksine, Toyota’nın hibrit satışları yükselişte. Şirket, bu yıl Japonya’da 603.600’den fazla hibrit model satarak bu alanda neredeyse %10’luk bir artış kaydetti. Toyota’nın hibrit satışları dünya genelinde %14 artışla Ağustos sonu itibarıyla 2.3 milyondan fazla modele ulaştı.
Sonuç olarak, Toyota küresel EV pazarlarında hızla ilerlese de, kendi evi Japonya’da tüketicilerin hibrit araçlara olan güçlü bağlılığı, sınırlı altyapı ve devlet teşviklerinin yetersizliği gibi faktörler, EV satışlarının çakılmasında temel etkenler olarak öne çıkıyor.
Peki siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarda paylaşabilirsiniz.